سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
خداوند ـ عزّوجلّ ـ به داوود علیه السلام وحی کرد :«ای داوود ! به من شادمان باش و از یادم لذّت ببر و با مناجات من متنعّم شو که به زودی، خانه را از فاسقانْ خواهم پرداخت ولعنت خود را بر ظالمان قرار خواهم داد» . [امام صادق علیه السلام]
 
امروز: چهارشنبه 103 اردیبهشت 5

معاد شناسی جلد 10

مولف: حضرت علامه آیت اللـه حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی

أعراف‌ و أهل‌ آن،بهشت‌ و تعیین‌ محلّ آن،بهشت‌ جای‌ پاکان‌ است ،مراتب‌ بهشت‌، و نعمت‌های‌ آن،جهنّم‌ و مبدأ پیدایش‌ آن،أهل‌ جهنّم‌، و درکات‌ آن. و...


                                     برای دانلود اینجا کلیک کنید


 نوشته شده توسط محمد جوانمردی در جمعه 88/8/15 و ساعت 4:28 عصر | نظرات دیگران()

" قیـافـه جهـنمیـان "
« وَ مَنْ اَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَـإنَّ لَهُ مَعیشَة‌ً ضَنـْـکَـاً  وَنَحْشُرُهُ یوْمَ الْـقیامَةِ اَعْمی قالَ رَبِّ لِمَ حَشْرَتـَـنی

اَعْمی وَ قَدْ کُنـْـتُ بَصیراً »(1)

هرکس از یاد من روی گردان شود، زندگی سخت و تنگی خواهد داشت و روز قیامت، او را

کور و نابینا محشـور می‌کنیم. می‌گوید: « پـروردگـارا! چرا مرا نابینا محشور کـردی مـن که

بینا بودم ؟! » و در جای دیگری می‌فرماید:

« وَ مَنْ یضْـلِلْ فَلَن تَجـِدَ لَهُـمْ اَوْلیـاءَ مَنْ دونِه وَ نَحْشُـرُهُمْ یـَوْمَ الْقیامَةِ عَلی وُجوهِهـِـم عُـمْـیاً وَ بُکْماً

وَ صُمـّـاً مَـأواهُمْ جَهَـنّـمَ کُلَّـما خَبَتْ زِدْناهُـمْ سَعـیــراً »(2)

« هـرکس را که خداوند گمراه کند، هدایتگری غیر از خدا برای ایشان نخواهی یافت؛ و روز

قیـامت آن‌ها را بر صـورت‌هـایشان محشـور مـی‌کنیـم، در حـالی که نابینـا و کـور و کـرند و

جایگاهشان جهنـم است؛ هرزمان آتش آن فـرو نشیند، شعلـه‌ای تازه بر آن می‌افـزاییم. »

« یَـوْمَ تَبْـتـَـضُ وُجـوهُ وَ تَسْــوَدُّ وُجــوهُ فَـاَمّـاالَّـــذ‌یــنَ اسْـــوَدَّتْ وُجـوهُـهُــمْ اَکَـفَـرْ‌تـُُمْ بعْـــدَایمـانِـکـُـمْ

فــَ‌ذوقـوا الْعَـــذابَ بِمـا کُنْـتُــمْ تَـکفـــُرونَ »(3)

« روزی که بعضی از چهـره‌ها سفیـد و بعضی از چهـره‌ها تاریک و سیاه می‌گـردد؛  اما به

کسانی که صورتشان سیاه و تاریک و ظلمانی شده گفته می‌شود: آیا بعد از ایمـان، کافر

شدید؟! پس بچشید عذاب را به سبب آن‌چه کفر می‌ورزیـدید. »

« تَـرَی الَّــذینَ کَــذ‌‌َبوا عَــلَی اللهِ وُجـوهُهُــمْ مُسْـــوَدَّةٌ » (4)  

« کسـانی را که به خداوند دورغ می‌ بستند می‌ بینی که صـورت هـایشان سیاه است.»

قیـافه اهـل جهنـم به قـدری سیاه می شود که مثل تکـه‌ای از شب ظلمـانی می‌‌گـردند.

و در آیه دیگر می فرماید: « تَلْــفَـحُ وُجــوهُهُــم النّــارَ وَهُــمْ فیهــا کالِحــونَ » (5)

« شعله‌های سوزان آتش همچون شمشیر به صورت هایشان نواخته می شود و در دوزخ

چهـره‌ای عبـوس دارند.»

بعضـی از مفسـرین می‌گویند وقتـی چنـدین عـذاب به اهل آتش رسیـد لبهـایشان جمـع

می شود و دندان هایشان دیده می شود، شبیه میمون و بوزینه. »

امام باقر(ع) می‌فرماید:« در صورت اهل جهنم شبیه میمون مو می روید. »(6)

و در روایت است که:« اینان کور و کر و لال وارد جهنم می شوند. » و در روایت دیگری آمده

که: « اهل جهنم به صورت حیوان وارد جهنم می‌شوند؛ بعضی به صورت میمون، بعضی به

صورت خوک، بعضی به صورت سگ و بعضی به صورت حیوانات درنده و خزنده و گزنده و...»

امام باقر(ع) می فـرماید: « بدن اهل جهنـم بسیـار بزرگ و عظیـم می شـود به طـوری کـه

ران‌هایشان به اندازه کوه می شود (تا عذاب را بیشتر و بهتر بچشند.)» (7)

از پیامبر (ص) روایت شده که فرموده‌اند: « اهل عذاب ده صنف و شکل محشور می‌شوند:

صنفی به صورت میمون و بوزینگان. صنفی به صورت خوک. صنفی به صورت معکوس، یعنی

سرشان روی زمین‌و پاهایشان به طـرف بالا که بدین صــورت روی آتش کشیده می‌شـوند.

صنفی کـور. گروهی کـر و لال. گروهی در حال جویدن زبانشان که چـرک و خون از آن جـاری

است. برخـی با دستان و پاهای بریده، و گروهی بسته بر نخـل هـایی از آتش. و برخی در

حالی که جبه ها و لباس هایی از قطران و آتش پوشیده اند. » (8)
______________________________________________
1- طه / 125- 124.
2- اسراء / 97.
3- آل عمران / 106.
4- زمر / 60.
5- مؤمنون / 104.
6- بحار، ج8، مبحث جهنم.
7- بحار، ج8، مبحث جهنم.
8- بحار، ج8، مبحث جهنم.


 نوشته شده توسط محمد جوانمردی در جمعه 88/8/15 و ساعت 1:0 صبح | نظرات دیگران()

زمان قیامت چه موقع و مکان قیامت کجاست ؟

و لله غیب السموات و الرض وما امر الساعة الا کلمح البصر او هو اقرب ان الله علی کل شی ءٍ قدیرٌ ( آیه 77از سوره 16 نحل )

معاد ، عود انسان است به سوی مبدءِ خود ؛ و لازم? این سفر طلوع نور توحید است در عالم قیامت و بطلان سلسل? اسباب و مسببّات که عنوان وجه خلقی دارند . معاد ، بازگشت انسان است به سوی خدا ؛ و اقرا و اعتراف به مقام توحید و عظمت و وحدانیّت و صفات جمال و جلال اوست ؛ بنابراین عالم معاد و قیامت در عرض این عالم نیست ؛ بلکه احاطه بر این عالم دارد ؛ چون مقام توحید پروردگار ، و صفات و اسماء حسنی او احاطه بر هم? عوالم دارد . بنابراین از اینکه می پرسند : قیامت چه موقع برپا می شود ؟ یا جای قیامت کجاست ؟ آیا در زمین است ؟ در یکی از کرات آسمانی است ؟ آنجای ه خداوند عزّوجل، بهشت و جهنم را برای مومنین و کافران قرار داده کجا است ؟ زمانش کی خواهد بود ؟.

جواب این گونه سؤالات ، از طی مباحث اخیره ، شاید برای بعضی خود به خود روشن شده باشد ؛ برای اینکه مطلب کاملا ً منقّع گردد و به طور واضح همه استفاده نمایند ؛ ناچاریم مقدّمه ای را ذکر نمائیم ، و پس از بیان این مقدّمه معلوم می شود زمان قیام قیامت کی می باشد ؛ و مکان بهشت و جهنم کجاست . کما اینکه از پیغمبر اکرم (ص) سئوال می کردند : ساعت قیامت چه موقع است ؟ قیامت کی بر پا می شود ؟ این وعده که شما می دهید کی می رسد ؟ و در اذهان مردم و عامّ? طبقات همینطور این سوال از آن زمان هست و آن مقدمه این است . این عالمی را که مادر آن زیست می کنیم ، عالم مادّه و طبع است ؛ یعنی موجودات این عالم دارای ماده هستند ، و داری طبایع مختلف ؛ و لازم? عالَم مادّه ، زمان ومکان است ؛ یعنی هیچ ماده ای که دارای زمان ومکان باشد وجود ندارد ؛ و زمان و مکان از عوارض لایَنکفّ این جوهَر مادّی است . و لذا اسم این عالم را جهان طبع و ماده گذارده اند . یک عالم دیگر داریم که در آن ماده نیست ، و طبایع وجود ندارند ؛ آن عالم ِ مِثال و برزخ است که در انجا حقیقت و ملکوت موجودات بسیار قویتر وعجیب تر و شریف تر و عالِمتر و قادرتر است ؛ و آن جهان بطور کلی از این جهان بسیار قوی تر است از تمام جهات . ولی آن عالم بر این عالَم احاطه دارد ؛ دنبال این عالم نیست ؛ بلکه این عالم طبع و ماده سپری شود؛ و چون سپری گردد ، آن زمانی که به دنبال این زمان است عالم برزخ و مثال باشد .

از عالم مثال و برزخ بالاتر ، عالم نفس است که در آنجا موجودات خیلی عجیب تر و قوی ترند ، عِلمشان ، ادراکشان ، قدرتشان بیشتر از عالم برزخ است ، و آن عالم نیز دنبال عالم برزخ نیست که بگوئیم در زمانی که عالم برزخ سپری شود ، در آن زمان عالم قیامت طلوع می کند ؛ چون اصولا ً عالم قیامت زمانی نیست ، مافوق زمان است . بنابراین عالم قیامت که که ظهور تجلیات نفس است احاط? بر عالم برزخ دارد . عالم برزخ احاطه براین عالم دارد ؛ و عالمَ قیامت احاطه بر عالَم برزخ . بنابراین الان ، عالم برزخ و قیامت موجود است ؛ ولی الان که می گوئیم صحیح نیست ، چون الان یعنی این زمان ؛ و اشاره کردیم به عالم طبع که زمان دارد باید بگوئیم : عالم برزخ موجود است . و اینکه می گوئیم الان عالم قیامت از باب ضیق عبارت است ؛ چون عبارتی غیر از این ، برای رسانیدن این معنی نمی توانیم استخدام کنیم غ فقط می توانیم بگوئیم : عالم قیامت موجود است . و اینکه می گوئیم الان عالم قیامت موجود است از باب ضیق عبارت است ؛ چون عبارتی غیر از این ، برای رسانیدن ای معنی نمی توانیم استخدام کنیم ؛ فقط می توانیم بگوئیم : عالم قیامت موجود است و دنبال این عالم نیست بلکه احاطه بر این عالم دارد . و اگر به جای الان لفظ فعلا ً استفاده کنید ، باز همین اشکال هست چون این ها عباراتی هستند که همین معنی را می رسانند ؛ بالاخره عوالم تو درتو است ، و یکی بر دیگری سیطره و احاطه دارد وعالم برزخ مورد نظر و سیطره عالم قیامت است . چون آن عوالم سیطره بر این عالم دارند تمام جهات این عالم زیر نظر آن عوالم است ولی عکسش این طور نیست عالم برزخ سیطره و احاطه بر عالم قیامت ندارد و عالم طبع سیطره و احاطه بر عالم برزخ ندارد ، موجوداتی که در عالم طبع و ماده اند سیطره ای برعالم مثال و صور ملکوتی ندارند و موجوداتی که در عالم مثال و ملکوت اسفل هستند ، ‌سیطره ای بر عالم مکلکوت اعلی و نفس ندارند .

این اجمال مطلب است و با یک مثال شاید این مسئله خوب روشن شود : شما می دانید مثلاً‌ما فعلاً‌ که اینجا نشسته ایم محلی است ، مسجدی است ،‌فرضکنید در ژشت این محل و مسجد یک باغ است آن طور که برای ما از باغهای برزخی شرح داده اند ، از بهشت برزخی یا جهنم برزخی و این دیواری است طولانی ، یعنی این دیوار که بین ما و این باغ و یا این گلخن و جهنم فاصله دارد طولانی است . به ما می گویند شما باید از اینجا حرکت کنید و بروید در آن باغ ؛ و این سیری است که تمام افراد بشر بدون استثناء باید بکنند ، همه باید وارد عالم برزخ گردند .

منبع : کتاب معاد شناسی ، ج 5 ، انتشارات حکمت ، ص 139 .


 نوشته شده توسط محمد جوانمردی در جمعه 88/8/15 و ساعت 12:53 صبح | نظرات دیگران()
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره خودم

معاد شناسی
محمد جوانمردی
این وبلاگ در مورد معاد ودنیای آخرت و برزخ میباشد که سعی بنده این است که بتوانم به صورت علمی به این مسئله بپردازم . ان شاء الله

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 2
مجموع بازدیدها: 182590
فهرست موضوعی یادداشت ها
آرشیو
جستجو در صفحه

خبر نامه