سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چیزی برای ابلیس کمر شکن تر از این نیست که دانشمندی در قبیله ای ظهور کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 21

تلاش و کوشش شیطان هنگام مرگ

از جریانهاى بسیار مهم هنگام مرگ ، تلاش شیطان براى به انحراف کشاندن انسان و گرفتن ایمان از او مى باشد .

همانطور که در احادیث متعدد و معتبر رسیده شیطان هنگام مرگ به صورتهاى مختلف تلاش مى کند تا انسانها را به کفر و تردید در دین گرفتار کند .

بدیهى است که آن ساعت، ساعت بسیار حساس و با اهمیت است و اگر زمینه زندگى افراد ، زمینه شمول و رحمت پروردگار نباشد بلکه زمینه انحراف و بى توفیقى باشد شیطان کار خود را خواهد کرد .

و اگر زمینه زندگى انسان از نظر اعتقاد و عمل ، زمینه رستگارى باشد توفیق الهى نصیب او گردیده و تلقین انسان در آستانه مرگ و شهادت به یکتائى خداوند و شهادت به رسالت پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله و امامت ائمه معصومین علیهم السلام برایش مفید و کمک خواهد بود .

عن أبی عبداللَّه علیه السلام قال : «ما من أحد یحضره الموت إلّا وکّل به إبلیس من شیطانه أن یأمره بالکفر و یشکّکه فی دینه حتّى تخرج نفسه فمن کان مؤمناً لم یقدر علیه فإذا حضرتم موتاکم فلقّنوهم شهادة أن لا إله إلّا اللَّه وأنّ محمّداً رسول اللَّه صلى الله علیه وآله حتى یموت»

هر کس که در آستانه مرگ قرار گیرد ابلیس یکى از شیطان ها را بر آن مى گمارد که او را به کفر و تردید در دین وادار کند تا هنگام مردن بى ایمان از دنیا برود ولى آن کس که به حقیقت ایمان دارد شیطان نمى تواند او را منحرف سازد آنگاه فرمود : مردگان خود را به یکتائى خداوند و رسالت پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله تلقین دهید .

و فى حدیث آخر: عن أبى جعفرعلیه السلام «... فلقّنوا موتاکم عند الموت شهادة أن لا إله إلّا اللَّه والولایة»

پس تلقین دهید مردگانتان را (در حال احتصار) شهادت به یکتائى خداوند و ولایت ائمه معصومین علیهم السلام.

آرى آنهایى که در دوران زندگى خود در انجام وظائف خود کوشا بوده اند و یک عمر با مخالفت نفس ، به ترک پلیدیها و انجام نیکى ها و فراگیرى اخلاق نیک گذرانیده اند ، موفق به مقاومت در مقابل شیطان گردیده و با کمک خداوند شیطان و وسوسه هاى او را از خود دور مى سازند؛ و کسانى که در دوران زندگى خودسازى و تزکیه نفس و تحصیل رضایت خداوند مورد توجّه و همّت آنان نبوده است بلکه پاى بند شهوات و هوسها گردیده و در آلودگیهاى مختلف آلوده شده اند گرفتار شیطان گردیده و قدرت مقاومت با شیطان و وسوسه هاى او را نخواهند داشت .

از وجود مقدس امیرمؤمنان على علیه السلام سؤال شد که چگونه مى توان آماده مرگ گردید و استعداد براى مردن را بدست آورد ؟

امام علیه السلام فرمودند :

«أداء الفرائض واجتناب المحارم والإشتمال على المکارم» .

آمادگى براى مرگ (به گونه اى که مرگ براى انسان مشکل نباشد) به انجام واجبات و ترک معصیت ها و فراگرفتن اخلاق پسندیده است .


 نوشته شده توسط محمد جوانمردی در سه شنبه 88/8/12 و ساعت 8:23 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

معاد شناسی
محمد جوانمردی
این وبلاگ در مورد معاد ودنیای آخرت و برزخ میباشد که سعی بنده این است که بتوانم به صورت علمی به این مسئله بپردازم . ان شاء الله

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 5
مجموع بازدیدها: 182764
فهرست موضوعی یادداشت ها
آرشیو
جستجو در صفحه

خبر نامه